Hae
Jennyferin kotona

Terve keho purkista? – Näillä käynnistän päiväni

Kävin pari viikkoa sitten laajoissa verikokeissa tahtonani selvittää töihinpaluukuntoni vauvavuoden ja puolen vuoden hoitovapaan jälkeen. Ennen raskautta olin hyvässä kunnossa. Harrastin crossfitiä neljänä aamuna viikossa, kävin uimassa, koiran kanssa lenkillä ja juoksemassa. Ruokavalio oli viimeisen päälle kunnossa. Sanomattakin on selvää, että pienen lapsen äitinä en kykene samaan. En, vaikka apunani olisi ollut tai olisi toinenkin käsipari. Tietysti haluan pitää itsestäni huolta ja se on tärkeää, että jaksan pitää huolta lapsestani ja elämästämme, mutta haluan olla myös lapselleni läsnä. Raskauskiloja tuli huimat 28 kg ja jäljellä on edelleen n. 10 kg, joista en meinaa millään päästä eroon ja irti. Olen siis aavistuksen ylipainoinen, nukkunut huonosti ja liian vähän pian kaksi vuotta, harrastan liikuntaa epäsäännöllisesti kun viitsin tai ehdin (jos taaperon päivittäistä kantamista ja nostelua ei lasketa, joka sinänsä käy ihan treenistä), mutta syön kuitenkin säännöllisesti 5 kertaa päivässä. Miten terve keho minulla voi olla?

Aamunavaus

Aamunavaus

Aamun pillerit

Kirjoitin aiemmassa postauksessa, kuinka tuloksista selvisi, että minulla on anemia. Voit lukea sen täältä. Sittemmin olen alkanut korjaamaan tilannetta, ja lisäsin aamuihini 3 kpl rautatabletteja. Niiden lisäksi nappaan yhden monivitamiinin. Magnesiumia menee 2 kpl. D-vitamiinia olen syönyt jo vuosia, joten aamuun kuuluu myös yksi sellainen. Pillerikasan ainoat lääkkeet ovat 3 kpl Pentasaa, jota syön krooniseen haavaiseen paksusuolen tulehdukseen (Colitis Ulcerosa), jota olen sairastanut 10 vuotta.

D-vitamiini

D-vitamiinin osalta mielenkiintoista on se, että söi sitä aiemmin monta vuotta 100 mikrogramman pillerin päivässä. Viimeksi, kun hain apteekista niitä lisää, farmaseutti huomautti minulle, että se on saantisuosituksen maximi päivässä, ja olenhan huomioinut, että saan D-vitamiinia mahdollisesti muualtakin. Rehellisesti sanottuna, en ollut tullut ajatelleeksi. Päätin puolittaa annostuksen ja ostin 50 mikrogramman pillerit noin kuukausi puoltoista sitten. Tuloksista onkin nyt mielenkiintoista huomata, että D-vitamiini arvoni ei ole kuitenkaan kovin korkealla. Tulen jatkossa valitsemaan entiseen tapaani sen 100 mikrokramman pillerin. Olin iloinen nähdessäni, että B12 vitaamiini taso on niin hyvällä mallilla folaatti mukaan lukien. En syö erikseen niihin mitään vitamiinia. Ne ovat seurausta monivitamiinista ja normaalista sekasyöjän ruuasta.

Verestä katsotut tärkeät vitamiinit

Verestä katsotut tärkeät vitamiinit

Rasvajuttuja

Koen kehoni tällä hetkellä hyvinkin rasvoittuneeksi ja se oikeasti sitä raskauden jäljiltä onkin. En tiedä painoani, sillä minulla ei ole vaakaa, mutta alaston peilikuva kyllä kertoo kaiken ja totuuden. Siitä huolimatta kolestrolit ja triglyseridit ovat mallillaan. Käytän ruokavaliossani paljon kasviperäisiä pehmeitä rasvoja, mutta kyllä joukkoon mahtuu satunnaisesti ihan ehtaa voitakin. Ehkä siinä on vissi perä, kun ruokavalio on pääosin kunnossa, voi välillä vähän revitelläkin.

Verestä katsotut merkittävät rasva-arvot

Verestä katsotut merkittävät rasva-arvot

Lopputulos

Anemiaa lukuunottamatta minulla on terve keho huolimatta siitä, että olen hieman ylipainoinen, olen sekasyöjä ja syön pääosin normaalia kotiruokaa, enkä harrasta säännöllisesti, vaikkakin viikoittain liikuntaa. Vaikka ruokavalioni on monipuolinen ja sisältää päivässä joka aterialla hedelmiä, marjoja tai vihanneksia, en usko, että pääsisin ilman aamupillereitäni näin hyviin tuloksiin. Käyttämäni ravintolisämäärä ei ole ilmainen satsi, mutta saan aivan varmasti vastinetta rahalle sillä, että en ole juuri koskaan kipeenä. Katkonaiset yöt ja elämä vauhdikkaan taaperon kanssa vaatii veronsa, mutta siitä ja anemiasta huolimatta voin hyvin, olen pirteä sekä energinen.

Testit, joiden tuloksia tässä postauksessa käsitellään, on tehty aiemmin kaupallisessa yhteistyössä Puhti.fi:n kanssa.

Lue myös: Yllättävä testitulos – Minulla on anemia

Nähdään Instagramissa!

<3. Jennyfer

2 kommenttia

  1. Hilu kirjoitti:

    Hei, olethan tietoinen että magnesium haittaa raudan imeytymistä ja ne pitäisi ottaa eri aikaan päivästä? Magnesiumin voisi ottaa vaikka illalla jolloin se parantaa univalmiutta.

    • Jennyfer kirjoitti:

      En tiennyt tätä. Kiitos paljon vinkistä! 🙂 Laitan toteutukseen heti.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *