Hae
Jennyferin kotona

Black Friday – Hyvästä? Pahasta? Mikä ärsyttää?

Olen tässä kuluneen Black Friday viikon aikana törmännyt mitä erilaisempiin kannaottohin kyseistä ostohysteriatapahtumaa kohtaan niin kauppiaiden kuin kuluttajienkin puolelta. Miten voimakkaat noi kaksi maagista sanaa onkaan, sillä ne ovat herättäneet tunteita itsessänikin niin hyvässä, pahassa kuin ärsytykseenkin asti. Miellän itseni ekologiseksi ihmiseksi ja olen tuonut sen myös julkisesti esille. Miksi ihmeessä sitten noteeraan koko Black Friday :tä? Minun mielestäni ekologinenkin ihminen saa ostaa hyvällä omallatunnolla, kunhan sen tekee tarpeeseen ja kestävillä valinnoilla.

Black friday

Black friday

Perjantai on uusi viikko

Myönnän, olen seurannut Black Friday tarjouksia koko viikon. Onko joku, kuka niiltä on pystynyt välttymään? Olen seurannut tarjouksia siksi, että minulla on tarve muutamalle hankinnalle. En ole viettänyt aikaa tarjousten parissa sillä mielellä, että kauppiaat luovat minulle (olemattomia) tarpeita, vaan odottanut mahdollisia tarjouksia niihin tuotteisiin, joihin olen itse luonut itselleni tarpeen. Ja sekös ärsyttää! Miksi yhden päivän ostotapahtumasta on tullut koko viikon mainoshelvetti? Odotat ja kyttäät, odotat ja kyttäät, tuleeko se itselle tarpeellinen tuote tarjoukseen sen sijaan, että yhtenä päivänä sinulle kerrottaisi, että tässä se nyt sitten on, tai ei ole. Vaikka päivä on monen mielestä kuinka parjattu, niin kyllä minä mieluummin ostan sen tuotteeni nyt tuntuvalla alennuksella, kuin suurimman osan vuodesta huomattavasti kalliimmalla. Somessa on levinnyt juttuja myös siitä, miten alennukset ovat ”silmänkääntötemppu”. Ehkä joissain tapauksissa näinkin, mutta sellaiset kauppiaat on hyvä tunnistaa, eikä se mielestäni ole heiltä vastuullista toimintaa. En kuitenkaan pidä siitä, että yhden päivän ostotapahtumasta tuli koko viikon show. Koko Black Friday nimikin on jo ihan mennyttä…

Minusta black friday :ssa on hyvääkin

Minusta black friday :ssa on hyvääkin

Hyvällä omallatunnolla

Minun mielestäni black fridayt, weekit, monthit ja what ever aletapahtumat ovat pahasta silloin, jos alennusten varjolla ostetaan  jotain sellaista, mitä ei tarvita. Se on vastuutonta ja ympäristöä kuormittavaa toimintaa. Mielestäni on ihan ja jopa tosi ok ostaa tällaisena ostohysteriapäivänä halvemmalla, jos se ostettava kohde on sellainen, mitä todella tarvitsee ja käyttää. Minun tarvitsemani tuote on koko muun vuoden maksanut 280 euroa enemmän, kuin nyt. Minusta se on silkkaa tyhmyyttä ja itsensä kusettamista, jos en hanki sitä tänään vain sen takia, että ”hyvät ihmiset eivät osta tällaisena ostohysteriapäivänä mitään” ja voin sitten istua (muka) hyvällä omallatunnolla sohvalla sädekehä pään päällä että jes, huomenna saan pulittaa siitä 300 egee enemmän. Siitä ei kiitä kun kauppias, ei luonto, eikä minun tili.

Perjantai <3 alennuksilla tai ilman

Perjantai <3 alennuksilla tai ilman

Alennukset on kivoja

Minun mielestäni ekologinen ja hyvä ihminen voi olla myös sellainen, joka ostaa Black Friday :n kaltaisina päivinä, kunhan tekee sen tarpeeseen, kestävillä valionnoilla ja kotimaista suosien, vaikka moni kotimainen brändi on tapahtumasta ja alennuksista ylipäätään vetäytynytkin. Kuka mihinkin syyhyn vedoten. Arvostan ja ymmärrän jokaista, jonka tarinan päätöksen takana olen lukenut. Kyllä minunkin postiluukussa on ennen nykyistä avoliittoa jo vuosia komeillut ilmoitus, että mainokset ja ilmaisjakelut kielletty, sillä minusta se mainospaperin määrä on jotain ihan järkyttävää ja luonnonvarojen tuhlaamista, sitä on veemäinen kantaa lehtikeräykseen, säilöä kotona ennen sinne keräysastiaan kantamista ja antaa kauppiaiden luoda tarpeita, joita ennen mainoksia ei tiennyt olevan olemassakaan. Silti mielestäni alennukset ovat kivoja ja hyvästä omalle tilille niiden tuotteiden kohdalla, joita muutenkin käyttää ja ostaisi. Jos ostan puuterin 11 kertaa vuodessa täydellä hinnalla, niin kyllä se lämmittää mieltä, jos sen samaisen puuterin saan samalta kauppiaalta kerran vuodessa vähän edullisemmin. Se on mielestäni väärin ja vastuutonta, että alennuksilla ja what ever päivillä ja viikolla harhautetaan ihmiset ostamaan sitä, mitä he eivät tarvitse. Vaikka siinähän se mainonnan ja markkinoinnin ydin taitaa olla, luoda tarpeita… Sen sijaan kohdennettu mainonta on hieno keksintö ja mielestäni somevaikuttajat ovat upeasti sen ytimessä <3

<3. Jennyfer

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *