Hae
Jennyfer

Laihtumisen esteenä stressi ja huonot yöunet?

Ylipainosta ja lihavuudesta puhutaan, kun kehoon kertyvä rasvakudos ylittää tietyn rajan. Ylipainon ja lihavuuden määritelmä lääketieteessä on selkeä. Siihen käytetään painoindeksiä (BMI). Se perustuu painon ja pituuden suhteeseen. Ymmärrettävää on, että taulukko ei toimi mm. erittäin lihaksikkaiden ihmisten kohdalla, mutta mielestäni hyvin esim. minulla, melko tavallisella ihmisellä. BMI taulukon mukaan ei voida määritellä, että olisin lihava, ainoastaan hieman ylipainoinen. Taulukko etenee seuraavasti: normaalipaino – ylipaino – lihavuus – vaikea lihavuus – sairaalloinen lihavuus. En ole siis pahastikaan hukassa, mutta silti… Onko laihtumisen esteenä stressi ja huonot yöunet? Raskausaikana keräsin komeat 28 kg lisäpainoa, josta noin kymmenen kiloa on riesanani edelleen. Voit lukea raskauskiloprojektini kokonaisuudessaan täältä: ”näin se meni ja päättyi.”

Raskauden jälkeinen painonpudotus on kohdallani ollut todella vaikeaa

Raskauden jälkeinen painonpudotus on kohdallani ollut todella vaikeaa

Miksi jauhan

Tuon toukokuisen raskauskilopostauksen yhteydessä kirjoitin näin:

”Koska kiloineni ja makkaroineni kyse ei kuitenkaan ole mistään sairaalloisesta tai terveyteen negatiivisesti vaikuttavasta lihavuudesta, olen päättänyt unohtaa mahani, antaa kilojeni näkyä ja hyväksyä itseni juuri tällaisen kropan kanssa kun se nyt on, sillä muuten oloni on oikein hyvä. Elämässä on paljon tärkeämpiäkin asoita, kun taistella ja stressata muutamia kiloja ja makkaroita vastaan. Lähtee sitten kun lähtee, tai jää jos on jäädäkseen.”

Miksi sitten taas olen tämän asian äärellä? Totuus on se, että nämä kilot eivät mitenkään häiritse päivittäistä elämääni, mutta muistan niiden olemassa olon silti joka päivä. Käytännössä olen pystynyt hyväksymään itseni tämän kokoisena kiloineni kuin nyt olen, mutta se ei poista sitä, ettenkö päivittäin toivoisi mahtuvani farkkuihini ja muutamiin muihin housuihin, sekä parin mekon ja tunikan laskeutuvan päälleni hieman väljemmin ja sen myötä kauniimmin. Omaan silmääni myös hieman hoikempi vartaloni näyttää paremmelta, kuin tämä nykyinen.

Tavallaan sinut ja tyytyväinen kehoonsa

Tavallaan sinut ja tyytyväinen kehoonsa

Mitä syön

Aloitetaan nyt sillä, että sain todella näyttäviä tuloksia alkuvuodesta aikaan ketogeenisella ruokavaliolla, josta voit lukea täältä: -8,2 kg / 11 vkoa. Mutta. Kuppi meni ihan nurin niiden ruokien kanssa. Vauva-arjessa koin niiden ruokien keksimisen ja kokkaamisen tosi työlääksi ja stressaavaksi. Oli pakko lopettaa oman mielenterveyden kannalta. Hiilareiden paluu on jonkun verran tuonut kiloja takaisin, mutta en tiedä paljonko, sillä en ole käynyt vaa’alla sitten toukokuun alun. Housujen vyötäröt kuitenkin kertoo totuuden. Jos nämä kilot ovat hinta siitä, että syön joka päivä säännöllisesti ihan normaalia perus ruokaa kohtuullisina annoksina, niin sitten olkoot. En aio palata minkäänlaisiin erikoisruokavalioihin.

Rakastan ihan tavallisia kotiruokia ja etenkin nyt, kun Noel on reilu vuoden ikäinen ja syö samaa ruokaa, se on vielä suurempi nautinto. En voisi kuvitellakaan tekeväni monia eri ruokia, syöväni samaa aikaa lapseni kanssa, mutta eri ruokaa, tai jättämällä lapseltani hiilareita pois. Jäätelö on paheeni ja syön sitä jonkun verran. En usko määrien kuitenkaan olevan lihottavia. Ja jos korvapuustin syö kerran tai kaksi kuukaudessa, juustonaksupussin kahdesti vuodessa, niin missä ne näkyy? Ei missään. Syy kiloihin täytyy siis olla jossain muualla.

Pidän paljon kasviksista

Pidän paljon kasviksista

Stressi

Minulla on ollut koko tämän vuoden ihan älytön stressi päällä. Olen nyt tehnyt toimenpiteitä sen purkamiseksi ja poistamiseksi. Kehossa stressin aiheuttamat tuntemukset, paine ja jännitteisyys, ovat hyvin epämiellyttäviä ja fyysisesti kyseessä on poulustusreaktio: pakene tai taistele -ilmiö. Tämä ilmiö saa aikaan tietyn hermosto-osan aktivoitumisen, joka taas nostaa kortisolihormonin tasoa elimistössämme. Kortisoli on siis stressihormoni, jolla on lihottava vaikutus. Se vaikuttaa yhdessä insuliinin kanssa siten, että rasvaa kertyy herkästi keskivartalolle, niin kuin minulle on juurikin käynyt. Ongelmakohtani on puhtaasti alavatsa ja pakarat, sillä reiteni mahtuvat farkkuihin, mutta pakarat ja alavatsa ei.

Stressi heikentää yöunta ja väsyneenä syö helposti entistä enemmän etenkin makeaa ja hiilihydraattipitoisia ruokia. Tämä ei varsinaisesti minun kohdallani kuitenkaan pidä paikkaansa. Takana on hiljattain päättynyt vauvavuosi ja meneillään kaikenmaailman 1 v hammas- ja kävelyhulinat. Sen suhteen kun nukun niin stressistä viis, nukun kuin tukki. Stressiä pitäisi pystyä lievittämään fokusoimalla ajatukset ja tekeminen rentoutumiseen, iloa tuottaviin hetkiin. Näin teenkin ja yksi niistä on puhtaasti Noelin kanssa oleminen ja toinen pitkät kävelylenkit. Mutta, selvää on myös se, että stressin aiheuttaja tulee poistaa. Pelkkä rentoutuminen ja ilo ei riitä. Näin olen osaltani nyt tehnyt. Kerron siitä myöhemmin lisää ja odotan, josko jo alkuvuoden puolella näkisin sen vaikutuksia. Tiedä vaikka painossani.

Laihtumisen esteenä saattaa olla stressi

Laihtumisen esteenä saattaa olla stressi

Uni

Uni säätelee merkittävästi painoa ja elmistön toimintaa. Riittävän pitkä ja hyvä uni on yhtä tärkeää, kuin terveellinen ruokavalio ja säännöllinen liikunta. Unen puute häiritsee ja vaikeutta monia elintoimintoja, kuten hormonien eritystä, keskushermoston toimintaa ja immuunipuolustusta. Univaje on usein yksi merkittävä tekijä ylipainossa ja lihavuudessa. Ihmisten väliset yksilölliset erot ovat suuret, mutta tutkimuksissa on osoitettu, että keskimäärin 6 tuntia tai vähemmän nukkuvilla lihavuuden riski kasvaa naisilla 1,8 kertaiseksi ja mieheillä 1,5 kertaiseksi. Aikuiset, jotka nukkuvat alle 7 tuntia yössä, ovat lihavampia kuin pidempään nukkuvat.

Sanomattakin on selvää, että uneni on ollut huonoa jo pitkään. Alkuraskaudessa ravasin yöt pissalla, puolivälissä valvotti parisuhteen ongelmat ja loppuajan helvetilliset liitoskivut ja iso maha. Sitten tuli tietysti yösyötöt ja muut hulinat, eikä 1 v 1 kk ikäisen lapsen kanssa yöt ole vielä kokonaisia. Nousen edelleen joka yö 1-2 kertaa ylös. Kun oma aika alkaa n. klo 20, en useinkaan malta mennä klo 22 nukkumaan, joka olisi tietysti tosi optimaalinen aika siihen nähden, että joka aamu herätään klo 6. Kaikenlaista kivaa omaa tekemistä olisi sen verran, ettei pari tuntia tunnu riittävän mihinkään. Monesti kömmin sänkyyn vasta lähellä puolta yötä ja se on todella liian myöhään. Unet jäävät silloin väistämättä alle 6 tunnin. Näin ollen pidän täysin mahdollisena sitä, että painoni ei putoa myöskään liian vähäisten yöunien vuoksi.

Laihtumisen esteenä saattaa olla pitkään jatkuneet liian lyhyet yöunet

Laihtumisen esteenä saattaa olla pitkään jatkuneet liian lyhyet yöunet

Liikunta

Pelkän liikunnan avulla laihduttaminen vaatii niin valtavan määrän liikkumista, että se on monelle täysin mahdotonta. Helpoiten kalorit vähentää ruuasta, sillä syömisen merkitys laihduttaessa on 80%. Kohtuullisen liikuntamäärän merkitys laihdutustulosten ylläpidossa on kuitenkin kiistaton. Liikunnan avulla voimme lisätä energiankulutusta suhteessa syömiseen, jolloin sen vaikutus on laihduttava. Käytännössä kuitenkin käy näin: Keho reagoi liikuntaan siten, että nälän tunne lisääntyy. Keho pyrkii usein kompensoimaan liikunnassa menetetyn energian ja ihminen lisää syömistään. Kuntoilu sopii laihduttajalle yhdeksi osaksi painonpudotusta, mutta myös muita keinoja on löydettävä, kuten terveellisempi ja kevyempi ruokavalio. Liikunta nousee tutkimuksissa esiin merkittävän tekijänä silloin, kun tarkastellaan laihduttamistulosten pysyvyyttä. Ne henkilöt, joiden päivään kuuluu jonkinlaista fyysistä aktiivisuutta, onnistuvat odennäköisemmin pitämään painonsa laihduttamisen jälkeisellä tasolla.

Minun liikuntani painottuu tällä hetkellä rattaiden kanssa lenkkeilyyn ja muuhun aktiiviseen elämään taaperon kanssa, jota nostelen ja kannan, jonka kanssa kyykin ja konttaan monta kertaa päivässä. Viimeisinä viikkoina minusta on tuntunut siltä, että minun pitäisi juosta. Uinti on intohimoni. Samoin haaveilen, että pääsisin vielä joskus harrastamaan painonnostoa, johon hurahdin Crossfitissä. Ehkä jatkossa saan myös enemmän aikaa liikunnalle, mutta tiedän, että tällä hetkellä teen kuitenkin viikossa sen verran lenkkiä ja elän muuten aktiivisesti, että liikunnan puute ei ole syynä painoni junnaamiseen.

Haaveilen vielä joku päivä nostavani rautaa kunnolla...

Haaveilen vielä joku päivä nostavani rautaa kunnolla…

Yhteenveto
  • Syön tällä hetkellä 4-5 kertaa päivässä normaalia kotiruokaa annoskokojen ollen kohtuullisia. Kiinnitän jatkossa kuitenkin vielä enemmän huomiota iltapalan laatuun, jäätelön määrään, kasviksiin ja kovaan rasvaan.
  • Lisään hieman liikuntaa
  • Opettelen menemään klo 22 nukkumaan. Osasin sen ennen raskautta.
  • Tarkastelen loppu- ja alkuvuoden stressin poistumisen vaikutusta kehooni
  • Olen melko varma, että laihtumisen esteenä on stressi ja huonot yöunet

Lähde: Painotohtori, André Heikius, Tammi. Kirja perustuu tieteelliseen tutkimukseen.

BMI laskurin löydät esim. täältä.
<3. Jennyfer

2 kommenttia

  1. suvimaarit kirjoitti:

    Varmasti vaikuttaa. Itselläni raskauskilot lähtivät vasta, kun Luca alkoi nukkua täysiä yöunia. Univaje hidastaa aineenvaihduntaa ja itselläni selvästi kerryttää kiloja. Toisaalta kun sain nukkua, niin jaksoin jumpata enemmän, mutta silti univajeella on selvä yhteys painoon. Tsemppiä projektiin 👍 Maarit / Arjen suklaasuukkoja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *