Hae
Jennyfer

Instagram seuraajat – Kun niistä tuli pakkomielle

Ei minulle, mutta hyvin monelle muulle. Olen ja olen ollut osana sellaisia yhteisöjä, joissa hyvin usein törmää aiheeseen, miten kasvattaa instaseuraajien määrää. Olen törmännyt aiheeseen jo niin monta kertaa, että se on tulla korvista ulos. Helppo ratkaisu ärsytykseen olisi poistua näistä ryhmistä, mutta ei, onneksi niissä on keskusteltu ja keskustellaan paljon muustakin. Mutta ne Instagram seuraajat. Miten niitä saadaan?

Miten saada Instagram seuraajat tililleen?

Miten saada Instagram seuraajat tililleen?

Sisältö

Kaikessa yksinkertaisuudessa minun logiikalla seuraajia saa haalittua Instagramissa niin kuin muissakin somekanavissa ihan vaan sillä, että on oma itsensä ja tekee ihmisiä kiinnostavaa sisältöä. Se ei ole edes tähtitiedettä, vaan melko usein rehellinen kuva tavallisesta elämästä kiehtoo ja riittää. Tai sitten jos on joku tosi speciaali juttu, johon keskittyy, josta jakaa aktiivisesti tietoa. Olet erilainen ja erotut massasta. Valitettavan harvoin tätä vaihtoehtoa kuitenkaan näkee neuvona ja onhan se totta, että olisi ehkä vaikea mennä toiselle sanomaan, että ole kiinnostavampi, aktiivisempi, rehellisempi, avoimempi, erilainen, omanlainen…

Kaikista ei tule huippuja

Jokainen julkisesti ja vähintään puolitosissaan somehommaa tekevä tekee varmasti parhaansa sisältönsä osalta ollakseen kiinnostava. Miksi muuten hommaan olisi edes ryhtynyt? Toisaalta, en itsekään ole löytänyt vastausta siihen, miks minulla on tarve sanoa sanottavani julkisesti. Jostain syystä vaan tykkään tehdä niin, vaikka julkisuus itsessään muuten ei millään tavalla minua kiehdokaan. Päinvastoin. Olen monesti verrannut bloggaamista siihen, että onhan ihmisillä tarve kirjoittaa kirjojakin, joten…  Tarve ja halu viihdyttää muita? Ehkä? Valitettavasti tosiasia on kuitenkin se, että kaikista ei tule huippuviihdyttäjiä, huippusomettajia, huippuinstagrammaajia, huipputubettajia whatever, kuten kaikista ei voi tulla huippu-urheilijoita, huippulääkäreitä, huippujuristeja tai huippuja missä tahansa muussakaan ammatissa.

Menestyksen eteen täytyy tehdä töitä ja nähdä vaivaa

Menestyksen eteen täytyy tehdä töitä ja nähdä vaivaa

Treenaa ja tee töitä

Se, miksi toiset onnistuu ja toiset ei, on varmasti monen tekijän summa, enkä ala sitä nyt spekuloimaan.  Mutta nou hätä, onneksi ihan kaikissa ammateissa ja lajeissa on tilaa ihan kaikille, myös niille, joilla Instagram seuraajat ovat minimalistisemmat, kuin jollain toisella. Tottakai kehitys on aina hyvästä ja pitää mielenkiinnon yllä lajissa kun lajissa. On se sitten nopeammin juostu 10 km, tai 10 km sijaan 15 km. Ja se tärkein, muutama Instagram seuraaja lisää. Miten sitä kehitystä oikein saadaan aikaan? No treeniä, treeniä, treeniä ja duunia, duunia, duunia. Kenenkään kunto ei kasva sohvalla maaten. Kenestäkään ei tule huippuammattilaista alallaan tekemättä töitä ja näkemättä vaivaa sen eteen. Valitettavasti sama pätee someseuraajiin. Oman tilin takana täytyy tehdä duunia. Treeniksi voidaan lukea se, että kokeilee, minkälaiset julkaisut menestyy ja mitkä ei. Lukee ja tutkii analytiikkaa ja ottaa siitä opikseen, aivan samalla tavalla, kun esim. juoksuharrastaja seuraa tuloksia ja saavutuksia urheilukellostaan.

No ne algoritmit

Ehkä eniten kaikissa näissä seuraajahaalimiskeskuteluissa ärsyttää se, että monesti niissä halutaan nopeita vippaskonsteja ja ratkaisuja ilman, että ollaan valmiita panostamaan ja tekemään sitä seuraajia kiinnostavalla sisällöllä tai olemalla niin aktiivinen, mitä tämän päivän somemaailma vaatii. Ymmärrän, että on olemassa mitä ärsyttävimmät ja moninaisimmat algoritmit, joihin ei voida vaikuttaa muuten kuin koittamalla ymmärtää niiden logiikkaa edes jotenkin, ja toimimalla niiden ehdonalaisuuksien mukaan. Mutta mielestäni niiden algoiritmien ymmärrys tulee mukaan ”vasta” siinä kohtaa, kun niitä kiinnostavalla sisällöllä saavutettuja seuraajia halutaan palvella parhaalla mahdollisella tavalla. On siis ymmärrettävä, miten ne algoritmit käyttäytyy, jotta ne omat olemassa olevat seuraajat näkevät sinun julkaisusi mahdollisimman kattavasti. Kun jengi tykkää tägää ja kommentoi julkaisuja, algoritmit kasvattavat näkyvyyttä. Ja taas voi saada seuraajia lisää ihan vaan sillä, koska sisältö kiinnostaa heitä. Nämä ovat niitä oikeesti aitoja seuraajia, tykkääjiä ja kommentoijia.

Kantaako vippaskonstit pitkälle?

Kantaako vippaskonstit pitkälle?

Ostoskorissa seuraajat

Älyttömintä mitä tiedän, on ostaa seuraajia. Nopea googletus enempää asiaan perehtymättä kertoo, että 1000 seuraajaa saa n. 28 eurolla. Siis what? Suuria seuraajamääriä omille tileille halutaan lienee sen vuoksi, että ne mahdollistavat parempiin kaupallisiin yhteistöihin ja palkkioihin ja niiden eteen ollaan valmiita tekemään mitä tahansa huuhaata. Kuinka moni niistä ostetuista seuraajista on oikeesti kiinnostunut niistä tuotteista, joita tilin omistaja mainostaa? Mielestäni ensinnäkin jokaisen vaikuttajan tulisi tehdä yhteistyötä vain sellaisten yritysten ja tuotteiden kanssa, jotka vastaavat hänen arvomaailmaa ja ovat muutenkin synkassa muun tuottaman sisällön kanssa. Näin niistä aidoista, sisällöllä hankituista seuraajista todennäköisesti myös suurin osa on kiinnostunut näkemistään kaupallisista yhteistöistä, koska se kohdistuu ja kolahtaa myös heihin. Oikeanlainen kohderyhmä on edelleen relevantti tekijä, on ne sitten instaseuraajia tai ei.

Määrä vai laatu?

Jos vain seuraajamäärät, keinoilla millä hyvänsä hankitut, ovat The Juttu, niin yrityksille sellaisten tilien kanssa yhteistyö voi olla hyvinkin tuottamatonta. Jos ostettuja seuraajia on vaikka 5000, kuinka moni heistä on aidosti kiinnostunut siitä sisällöstä ja niistä kaupallisista yhteistöistä, mitä seurattava tililleen tuottaa? Mielestäni tässä kohtaa laatu ratkaisee määrän. Ne aidot seuraajat, jotka ovat itse valinneet ja päättäneet minua seurata, he todennäköisimmin myös jakavat ainakin jollain tasolla kanssani samanlaisen arvomaailman. Jos mainostan heille jotain tuotetta valitsemani yhteistyökumppanin kanssa, se todennäköisesti kantaa paremmin hedelmää kuin se, että olisin randomisti haalinut tai ostanut itselleni seuraajia, jotka eivät oikeesti ole edes kiinnostuneita siitä sisällöstä, mitä teen.

Jos ne Instagram seuraajat seuraisivatkin sillä, että olet itse The kiinnostava juttu

Jos ne Instagram seuraajat seuraisivatkin sillä, että olet itse The kiinnostava juttu

Tykkää, tägää ja kommentoi

Hyvän kakkossijan älyttömyyksissä saa myös yksi ”vippaskonsti”, jossa tykätään, kommentoidaan ja tägäillään ristiin rastiin toisten kuvia. Totta on se, että algoritmit arvostavat sitä, että on itsekin aktiivinen toisten tilien suhteen, mutta eikö senkin pitäisi olla semmosta luonnollista tykkäämistä ja tägäämistä, jolloin seuraajiksi saavutetaan oikeesti ne, joita sinä ja se tuottettu sisältö kiinnostaa. He ovat todennäköisesti myös niitä uskollisimpia ja pitkäaikaisempia seuraajia. Mieleeni tuntuu aika väkinäiseltä sellainen, että hei käy sä tykkää ja tägää mun kuvafeedissä niin mä käyn sun ja niin edelleen. Tähän kastiin kuuluu myös boostiryhmät, johon linkitetään oma instajulkausu ja muiden ryhmään kuuluvien pitäisi sitten käydä siitä tykkäämässä ja kommeitoimassa, vaikka ei ehkä oikeesti kiinnostaisi tai kolahtaisikaan. Tätä tehdään siinä epätoivoisessa toivossa, että saataisiin vain lisää sitä näkyvyyttä ja edes jotenkin haalittua seuraajia itselleen lisää. Entä jos itseä oikeasti kiinnostamattomien tilien tykkäämisen, kommentoimisen ja tägäämisen sijaan senkin ajan laittaisi oman kiinnostavan ja laadukkaan sisällön tuottamiseen?

Mihin ne katosi?

Sitten tulee korona, jumittaa ihmiset koteihin ja moni innostuu siivoamaan. Myös sosiaalisen median tilit saavat luutaa ja rättiä osakseen. ”Mihin mun seruaajat katosi? Niitä hävisi yks kaks satoja. Tuhansia!” Miksiköhän? No, niitä ei oikeesti kiinnostaunut sun SISÄLTÖ. Tai sitten et tuottanut sitä tarpeeksi usein algoritmien ihmeellisyyksiä ymmärtäen. Instagram kun suosii ahkeraa julkaisijaa ja sen eri ominaisuuksia ahkerasti käyttävää tyyppiä.

Kaikesta Instagram tietämyksestä huolimatta, olen itse sen käytössä tosi epäaktiivinen ja huono

Kaikesta Instagram tietämyksestä huolimatta, olen itse sen käytössä tosi epäaktiivinen ja huono

No mites se mun insta sitten?

Mielestäni insan pääjuju on joku ihan muu, kuin mahdollisimman suuret Instagram seuraajat ja kaupalliset yhteistyötä. Ne kuuluu siihen maailmaan, tottakai, mutta entäpä jos The Juttu olisitkin sinä ihan itse oman näköisellä sisällöllä? Ehkä moni on jo ehtinyt juosta katsomaan, paljonko tämän blogin Instagram tilillä on seuraajia, kun tämmösiä kirjoitan. Jos et kuitenkaan viel vielä ehtinyt, niin niitä on 150. Se on tämän päivän mittakaavassa tosi vähän, mutta olen todella onnellinen heistä jokaisesta, sillä heistä jokainen on itse oma-aloitteisesti päättänyt seruata blogiani myös siellä. Minä sen sijaan olen todella huono tuottamaan heille materiaalia, jota he kuitenkin minua seuratessaan ansaitsisivat, joten senpä vuoksi sanonkin, että To be continued…

<3. Jennyfer

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *