Hae
Jennyfer

Parasta palvelua Suomesta, osa 1: Suomenlinna

Olen viimeiset 12 vuotta ollut ammattinimikkeeltäni Palvelupäällikkö. Olen toiminut asiakasrajapinnassa useiden suomalaisen ja kansainvälisten yritysten kanssa, joten uskoisin tietäväni jotain aiheesta palvelu, mistä nyt kirjoitan.  En usko, että johtuu pelkästään ammatistani, mutta kiinnitän todella paljon huomiota saamaani palveluun, miten minua asiakkaana kohdellaan. Palvelu on yleensä ja usein neutraalia, eikä se juuri herätä tunteita suuntaan tai toiseen. Mutta kukapa ei huomaisi, jos se palvelu on huonoa. Nyt haluan kuitenkin nostaa esille kolme huikeaa palvelukokemusta menneeltä kesältä, jotka todella saivat kiitollisuuden tunteen aikaan. Sain parasta palvelua Suomesta, joka ei mielestäni ole meille suomalaisille mitenkään tavanomaista toimintaa. Ollaan vähän semmosta juroa mettäläiskansaa, joille mielestäni tämänkaltainen toiminta ei ole ihan itsestään selvää. Kiitos Suomenlinna, R-Kioski Munkkiniemi ja Hyvinkään Asemakahvila! Muistelen lämmöllä teitä vieläkin. Aloitetaan Suomenlinnasta.

Parasta palvelua Suomesta. Palvelukokemus vaikuttavasta Suomenlinnasta

Parasta palvelua Suomesta. Palvelukokemus vaikuttavasta Suomenlinnasta

Suomenlinna – Parasta palvelua suomesta

Kirjoitin kesällä päiväretkestäni Noelin kanssa Suomenlinnaan, joka oli muuten seesteisen ihana, mutta ennen kotiinlähtöä viimeinen kahvilakokemus ei todellakaan mennyt putkeen. Minun piti syöttää Noel ennen lautalle astumista, joten poikkesin kahvilaan, joka oli vielä puoli tuntia auki. Ajattelin juoda siinä samalla kupin teetä. Tilausta tehdessäni kassa ilmoitti, että ei voi enää antaa minulle kuumaa vettä, sillä kahvikone on pesussa, koska ovat sulkemassa puolen tunnin kuluttua. Teevesi tuli siitä samaisesta kahvikoneesta. Aika erikoista, ajattelin, mutta harmistuneena ostin kuitenkin pasteija ja kotiin viemisiksi paketin erittäin vahvaa mustaa irtoteetä, koska Noel oli joka tapauksessa syötettävä ja jäisin sen vuoksi kahvilaan. Minun logiikallani se kahvikone laitetaan peseytymään vasta sulkemisajan jälkeen. En tunne alaa, mutta minun päässäni kahvilan sulkemisaika ei ole yhtä kuin työntekijän työaika. Syötin Noelin ja söin pateijani. Kannoin tarjottimen palautushyllyyn ja lähdimme kotiin.

Kiitolliset ja iloiset Suomenlinnan kävijät. Me saatiin parasta palvelua Suomesta.

Kiitolliset ja iloiset Suomenlinnan kävijät. Me saatiin parasta palvelua Suomesta.

Kuinkas sitten kävikään

Noelin nukahdettua yöunille olin aikeissa fiilistellä ostamallani vahvalla mustalla irtoteellä samalla, kun kirjoittaisin postausta päivästäni. Harmikseni huomasin, että se ostamani teepaketti oli jäänyt kahvilaan, siihen palauttamalleni tarjottimelle. Se oli omaa tyhmyyttäni, mutta ketutti silti. Mitä epäonnea teen suhteen kahvila minulle tarjosikaan! Koitin seuraavana päivänä tavoittaa kahvilaa puhelimitse jopa numeropalvelun avulla, tuloksetta. Heille ei löytynyt numeroa. Kirjoitin kuitenkin postauksen ilman teetäni, joka sisälsi tämän tarinan.

Jaoin pätkän jutusta kuvan kera Instagramissa ja käytin hashtagina #suomenlinna Eipä aikaakaan, kun Suomenlinnan Matkailuneuvonta lähestyi minua viestillä. He olivat tulleet lukeneeksi postaukseni, jonka löysivät seuraamansa #suomenlinna hashtagin avulla. He olivat siltä istumalta kiiruhtaneet osaltani epäonniseen kahvilaan ja pelastaneet sieltä ostamani ja unohtamani teepaketin. Viestissään kertoivat sen löytyvän heiltä, Suomenlinnan Matkailuneuvonnasta, kun seuraavan kerran Suomenlinnassa poikkeaisin. Noelillekin olisi siellä joku yllätys. En ollut uskoa silmiäni! Joku oli nähnyt eteeni tällaisen vaivan. Olin samaa aikaa hämmentynyt, ilahtunut ja kiitollinen. Miten joku tuntematon on voinut tehdä eteeni jotain tällaista? Somen voimalla. Juosta pitkin Suomenlinnaa teepakettini perässä.

Suomenlinnan vahva musta tee ruiskukilla

Suomenlinnan vahva musta tee ruiskukilla

Päätös

Parin viikon ja yhden mökkireissun jälkeen palasin Suomenlinnaan kiertämään sen toisen osan, joka edellisellä kerralla jäi valloittamatta. Olimme liikkeellä niin aikaisin, ettei Matkailuneuvonta ollut vielä auki, joten päätin palata sinne päivän päätteeksi. Odotin innolla tapaavani ihmiset, jotka olivat näin ystävällisiä, palvelualttiita ja ajattelevia. Lopulta sain teepakettini ja Noel kivan Lasten Suomenlinnan seikkailukartan, joka oli minusta äitinäkin kiehtova. Olen edelleen siinä samassa hämmennyksen, kiitollisuuden ja ilon vallassa. Olen nauttinut lähes paketillisen tätä kyseistä teetä, ja joka ikinen kerta, kun sitä haudutan, muistan tämän tarinan. Myös kahvilasta lähestyivät minua sähköpostilla. Pahoittelivat tapahtunutta ja kertoivat käsitelleen asiaa henkilökunnan kanssa.

Noelin saama Lasten Suomenlinnan seikkailukartta

Noelin saama Lasten Suomenlinnan seikkailukartta

Ota seurantaan meidän elämä myös Instagramissa jennyfer_blogi. Joka ilta kooste päivän tapahtumista!

<3. Jennyfer

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *