Hae
Jennyfer

Lähtihän se rasva palamaan: -4,1 kg / 4 viikkoa – Näin sen tein

28 raskauskiloa on huima määrä massaa kannettavaksi, eikä oloa yhtään helpota se, että ne tuli aivan tavallisella elämällä, vaikkakin liikuntakyvyn menetyksellä ja ihan satunnaisilla herkuilla korvapuustin ja jäätelön merkeissä. Kiloista 13 suli heti synnytyksen jälkeen kuin itsestään, mutta minkälaista taistelua ja minkälaiset metodit löysin nyt lopuille 15 kilolle, kun synnytyksestä on kulunut reilu 5 kk aikaa?

Keräsin raskauden aikana huimat 28 kiloa painoa, joista 13,1 kg katosi aivan itsekseen kahdessa viikossa synnytyksen jälkeen. Olin innoissani, sillä ajattelin, että loputkin 15 kg katoavan tuhkana tuuleen. Näin varmaan olisi käynytkin, jos olisin pystynyt imettämään. Koska imetystaival loppui täysin kahden ensimmäisen viikon aikana, en myöskään saanut sen varjolla kulutettua näitä rasvavarantojani pois. Ylimääräinen painoni koostuu pelkästään rasvasta, sillä kävin Eiran sairaalassa kehonkoostumusmittauksessa ennen ja jälkeen raskauden. Täältä voit lukea, mitä raskaus todella teki keholleni. Kun synnytyksestä oli kulunut aikaa n. 4 kk, kannoin edelleen mukanani kehooni jumittuneita kiloja. Yhtenä aamuna ne vaan alkoi ärsyttää niin paljon, että asialle oli todellakin tehtävä jotakin, vaikka olin kyllä ollut itselleni, keholleni, myös armollinen kovan duunin edessä kasvattaa uusi ihmislapsi tähän maailmaan. Ei se armollisuus silti tarkoita minulle sitä, että voin näyttää, syödä ja elää miten sattuu. Eikä kyse kohdallani sellaisesta olekaan, sillä olen elänyt raskausaikana sekä synnytyksen jälkeen ihan normaalia elämää, normaalia ruokaa syöden ja normaalisti liikkuen. Se ei vaan ole kohdallani riittänyt karistamaan jäljelle jääneistä raskauskiloista grammaakaan. En enää viihtynyt rasvaisessa olomuodossani ollenkaan, peilikuva ärsytti jatkuvasti, alastomana jopa ällötti. Suuri osa vanhoista vaatteista ei mahtunut, eikä mahdu vieläkään päälle. 

Mittanauha on aina vaakaa parempi vaihtoehto (Kuva: Pixabay)

Tiedot ja taidot hallussa

Minulla on erittäin hyviä kokemuksia ja tietotaitoa näistä painonpudotusasioista ajalta ennen raskautta. Olen ollut aina kovin kiinnostunut ruuasta ja sen vaikutuksesta meihin ihmisiin. Tiedän, mitä voi saavuttaa, kun syö 5 kertaa päivässä puhdasta, kasvispitoista ja melko vähärasvaista ruokaa. Karistin sillä menetelmällä aikoinaan kropastani useita kymmeniä senttejä. Raskausaikana olin myös osan aikaa FitMama ruokvaliolla, kunnes olin raskaudesta niin väsynyt, että menin valmiilla ja puolivalmiilla ruuilla sieltä, mistä aita oli matalin, enkä todellakaan jaksanut tai pystynyt vatsani koosta johtuen syömään viittä kertaa päivässä. Näistä karistetuista senteistä ja ruokavaliosta voit lukea blogistani täältä, FitMama tunnisteen alta. 
Tuoreet kasvikset oliiviöljyllä on suurta herkkua (Kuva: Pixabay)
Tuoreet kasvikset oliiviöljyllä on suurta herkkua (Kuva: Pixabay)

Kun aika ruokailuun on kortilla

Heti raskauden jälkeen olin innoissani palaamassa FitMama ruokavalioon, jotta saisin ravinnon puolesta parhaat mahdolliset lähtökohdat imetykselle ja siten myös niiden raskauskilojen karistukselle. Sepä ei onnistunutkaan. Pienen vauvan kanssa ei todellakaan riittänyt aika seistä missään hellan ääressä, saati syödä viisi kertaa päivässä valmistaen ruuat ja välipalat itse. Hyvä että yhden aterian sai syödyksi, senkin usein monessa erässä. Ja kylmänä. Aamupalan olen saanut syödyksi aina, mutta sitten loppupäivän ruokailut meni miten sattuu, vauvan ehdoilla. En kuitenkaan ole syönyt mitä sattuu, vaan ihan tavallista perus ruokaa. Minkäänlaiset rasvaiset eikä pikaruuat ei ole yhtään juttuni. Minun ei tee sellaisia juuri koskaan mieli. Pizzaa syön 1-2 kertaa vuodessa ja sitä rataa. Makeesta en tykkää juuri ollenkaan, ja vaikka olenkin suolaisen ystävä, niin sipsejä ja sen sellaisia syön vain ja ainoastaan, jos satun paikkaan, jossa niitä tarjotaan. 
Onko mitään, mihin oliiviöljy ei sopisi (Kuva: Pixabay)
Onko mitään, mihin oliiviöljy ei sopisi (Kuva: Pixabay)

Ketogeenisen mainonnan uhriksi

Tavallinen ruoka syötynä päivän mittaan aamupalan jälkeen vähän miten sattuu ja vaunulenkit eivät siis saaneet karisemaan jäljelle jääneistä 15 kilosta grammaakaan. Kroppa piti niistä kiinni kuin viimeistä päivää. Siihen kilomäärään nähden, jossa kävin synnytyksen jälkeen alimmillaan, painoa kertyi jopa takaisin 2,2 kg. Silloin ajattelin, että ihan kamalaa. Suunta on todellakin väärä. Sosiaalisessa mediassa törmäsin jatkuvasti ketogeenisen ruokavalion mainoksiin. Ihan kun jossain olisivat tienneet minun olevan siinä rasvaisessa kunnossa, ja ehkä tiesivätkin. Mainoksissa luvattiin rasvanpolttokoneen todellakin käynnistyvän ja sehän oli juuri sitä, mitä minä kropalleni tarvitsin. Perehdyin ruokavalion saloihin ja omaksuin opit nopeasti, sillä nämä ruokavaliojutut olivat minulle entuudestaan tuttuja.
Kertaheitolla ruuasta jäi pois: 
  • viljatuotteet
  • sokeri

Tilalle tuli:

  • vähähiilihydraattisia kasviksia

Proteiineina: 

  • maitorahka, kana ja satunnainen jauheliha pysyi ennallaan

Myös ruokavaliossa jo olevat:

  • kasvirasvat, kuten avokado ja öljyt saivat jäädä

Lisäksi:

  • pienensin annoskokoja
  • syön vain 3 kertaa päivässä
  • pyrin syömään kaikki ruuat klo 18 mennessä (=pätkäpaastoilu)
Viherät kasvikset sisältää vähän hiilihydraattia (Kuva: Pixabay)
Viherät kasvikset sisältää vähän hiilihydraattia (Kuva: Pixabay)

Nyt lähti! 

Minulle on muodostunut tavaksi käydä (edelleen) neuvolassa vaa’alla. Nykyään aina kuukausittain Noelin neuvolan yhteydessä. Nyt jouduin odottamaan vaa’alle pääsyä hieman pidempään, sillä meillä siirtyi jo ennestään hieman myöhäinen 5 kk neuvola aika vielä viikolla eteenpäin. Olin noudattanut tätä uutta vähähiilihydraattista ja ketogeenistä ruokavaliotani neljän viikon ajan ja tietysti seurannut sen vaikutuksia, lähinnä peilistä. Mittanauhaa en jaksanut ottaa käyttöön, sillä tässä elämässä vauvan kanssa on ihan tarpeeksi puuhaa jo muutenkin, ja koin sen jotenkin ylimääräisenä pahana. Päätin luottaa peiliin ja siihen, miltä vaatteissa tuntuu. Huomasin erittäin näkyviä muutoksia vatsassani näiden neljän viikon aikana ja jännityksellä nousin perjantaina neuvolan vaakaan, sillä joku mielessä kuitenkin sanoi, että kuvittelen vaan. Ilokseni se näytti -4,1 kg ja olin ratketa riemusta. Miettikää mikä määrä on 8 kpl 500 g voipaketteja! Sen verran minusta on nyt sulanut neljässä viikossa kohti entisiä mittojani.
Mustikat, mikä herkullinen terveyspommi (Kuva: Pixabay)
Mustikat, mikä herkullinen terveyspommi (Kuva: Pixabay)
Lähtöpainooni ennen raskautta, joka on myös tavoitepainoni, jossa mahdun entisiin vaatteisiini ja voin hyvin, on matkaa vielä 11,5 kg. Se on paljon ja määrä tuntuu jopa masentavalta. Koska Noelin isällä on oma -10 kg projektinsa meneillään, päätimme ottaa tässä asiassa pienen kilpailun keskenämme tavotteidemme saavuttamiseksi. Aikaa on tasan 10 viikkoa ja se kumpi vappupäivänä, 1.5.2020 on lähempänä tavoitettaan, on voittaja. Kilpailun panokset meillä on vielä auki ja suunnitteilla, mitä hävinnyt voittajalle tarjoaa, mitä hävinnyt joutuu tekemään ja niin edelleen. Olisiko teillä ideoita meidän kilpailun panoksiksi? 
<3. Jennyfer

Yksi kommentti

  1. Laura/ iloa, eloa! kirjoitti:

    Vau, tosi hienosti! Mä tiputin vhh:lla loput vauvakilot pari vuotta sitten, jotka oli jumahtaneet kroppaan imetyksestä huolimatta. Mulla vähän sama, että joku kymmenen kiloa lähti itsestään, mutta 15 vielä oli ylimääräistä. Esikoisesta mulla tuntui lähtevän kilot helpommin kuin kuopuksesta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *